Czym jest doba hotelowa?

Podróżowanie wiąże się z poszukiwaniem odpowiedniego noclegu. Jedni, o ile pozwoli pogoda, preferują kempingi, ale są też i tacy, którzy nie wyobrażają sobie snu w innym miejscu niż komfortowe i czyste łóżko. Ci drudzy chętnie korzystają zatem z hoteli, pensjonatów oraz ośrodków wypoczynkowych. Takie osoby zazwyczaj z większym wyprzedzeniem czasowym planują rezerwację pokoi. Wówczas zdarzają się sytuacje, w których problematyczne może być określenie doby hotelowej. Słowo doba jest znane nam wszystkim i odnosi się do 24-godzinnego odcinka czasu. Doba hotelowa jednak wcale nie oznacza tego samego. Najczęściej nie trwa ona pełnej liczby godzin, które składają się na tradycyjnie nam znaną dobę.

Ile trwa doba hotelowa?

Doba hotelowa jest określeniem, które odnosi się do pewnych ram czasowych wynikających z pobytu w hotelu. W tym konkretnym czasie turyści mogą bez ograniczeń korzystać z wynajętych pokoi oraz wszelkich dostępnych w obiekcie atrakcji wliczonych w cenę noclegu. To, ile trwa, w dużej mierze zależy od indywidualnych ustaleń hotelu, niemniej jednak są pewne wytyczne, które wynikają z wewnętrznych regulaminów hotelowych oraz dobrej praktyki hotelarskiej. Z założenia doba hotelowa powinna trwać nie krócej niż 20 godzin.

Najczęściej przyjmuje się, że doba hotelowa rozpoczyna się o godzinie 14 w dniu przyjazdu, a kończy następnego dnia o 12. Nie jest to jednak ujednolicone ustalenie obowiązujące we wszystkich hotelach w naszym kraju. Niektóre obiekty ustalają dobę hotelową od godziny 15 do 13 lub od 13 do 11. Zdarzają się również sytuacje, w których właściciele hoteli i pensjonatów samodzielnie ustalają godziny pobytu gości, w zależności od własnych preferencji lub innych istotnych z ich punktu widzenia uwarunkowań. Tym samym niektóre kompleksy są dostępne dla turystów w godzinach 14-11, 15-12 czy 16-13.

Czy doba hotelowa może trwać krócej lub dłużej?

Zdarzają się jednak sytuacje, w których goście przyjeżdżają do obiektu znacznie wcześniej, niż przewiduje to doba hotelowa. W takich sytuacjach lepiej ustalić przyszłe ewentualności już w trakcie rezerwacji pobytu. W większości przypadków wcześniejsze zameldowanie nie stanowi problemu, aczkolwiek warto mieć na uwadze, chociażby harmonogram sprzątania i przygotowywania pokoi dla kolejnych turystów. Na podobnej zasadzie działa nieznaczne przedłużenie doby hotelowej. Niemniej jednak w tym przypadku nie zawsze jest to możliwe.

Jeśli dany pokój ma kolejną rezerwację, wówczas nie ma opcji przedłużenia doby hotelowej. Nieco bardziej elastycznie może być traktowana taka doba w momencie, gdy na dane pomieszczenie nie czekają kolejni goście. Warto być jednak świadomym tego, że niektóre hotele pobierają dodatkowe opłaty za osoby, które nie wymeldowały się z obiektu w określonym wcześniej czasie. Zawsze więc wszelkie odstępstwa należy konsultować z obsługą hotelową. Czasem taka przysługa dla gości nie stanowi problemu, ale nie należy zapominać, że w niektórych sytuacjach może być problematyczna i niemożliwa do zrealizowania.